aktualizováno: 05.04.2024 21:30:02

CYKLOPLAZ Chomutov - založeno 2007                                      

TECHNIKA

BlueBoard.cz

Nevážný rozhovor s cykloplazem ing.T. Horákem.

Do rubriky technika jsme tento rozhovor zařadili záměrně.Kolo Tomáše Horáka není jenom kolem ale i technickou zajímavostí.Podrobnosti se dočtete v následujících řádcích.



Antala:Dobrý den Tomáši.Děkuji Vám,že jste si našel chvilku času na náš rozhovor.Vím,že času nemáte na zbyt a o to více si toho ceníme.

Horák:
Ale to nemáte žač Libore.Poskytnu rád rozhovor Vašemu webu.Vždyť přece již první
československý kosmonaut kolega Vláďa Remek řekl:Kdybych nebyl kosmonautem tak bych
chtěl být cykloplazem....a to mluví za vše.Naopak pro mne je to velká čest,že se tento web
o mne zajímá.

Antala:
Teda Tomáši. Vy jste mě úplně dojal.(ukápla slza na rozpálený asfalt)

Horák:
No vidíte Libore a to jsme teprve na začátku.(bezelstný úsměv)

Antala:Tomáši,zůčastnil jste se několika expedic Cykloplaz a všude,kam jste přijel, budilo Vaše kolo Author Energo zaslouženou pozornost mezi odbornou i laickou veřejností.Dokonce
na Svatošských skalách Vám jeden muž chtěl kolo sníst....Doslova řekl:Tak to jsem teda ještě nežral...a to mluví za vše.Co vás tedy vedlo k této úpravě?

Horák:Prvním impulsem byli oslňující řidiči a jejich bezohlednost k cyklistům.Už jsem déle nechtěl snášet další oslňování a rozhodl jsem se,že jim to budu vracet.Oko za oko,zub a zub,
kandelu za kandelu,lux za lux.(oči se mu divoce rozzářili)



Antala:To se mi nechce věřit,že prvním impulsem bylo oslňování.Opravdu?

Horák: Ano Libore a hned jsem se dal do práce.Nejprve jsem začal osazovat přední osvětlení.
Rozvod na kole je 12V, napájený z gelového akumulátoru o kapacitě 5Ah.
Vpředu jsem osadil dva světlomety.Jeden tlumený má 2ks žárovek 12V 10W a dálkový 1ks žarovky 12V 35W.10W žárovky jsou spínány tranzistorem MOSFET,který má pozvolné otevření a zamezuje proudovému nárazu v okamžiku rozsvícení světlometu.

Antala:
No to je úžasné!Tomáši povídá se,že od té doby co jezdíte na lokomotivách 363 máte na kole i pulsní měnič.Není to nějaká pomluva?

Horák:Ne,není.Při plném osvětlení je žárovka napájena napětím 12V.V režimu tlumeného osvětlení je sníženo napětí na 8V pulsním měničem z důvodu snížení tepelného výkonu žárovky při nízkých rychlostech jízdy.Proudění vzduchu je pomalé a reflektor by byl nedostatečně chlazen a hrozila by fyzická destrukce reflekční plochy.

Antala:(zalapal po dechu a nezmohl se na slovo)

Horák:Při experimentech se mi několik reflektorů rozteklo pod rukama ale na konec jsem dosáhl požadovaného výsledku.Používám kovový reflektor z kola Ukraina,který jediný vyhověl mým náročným požadavkům.Zároveň jsem použil žárovku vyrobenou speciální technologií IRC,kdy je na vnitřní plochu baňky napařena tenká kovová vrstva,která odráží teplo zpět na vlákno.Tím je dosaženo zvýšené teploty chromatičnosti světla tzn.zvýšení svítivosti.

Antala:Teda Tomáši,když Vás tak poslouchám,tak je mi moc líto,že nemáte na kole výplet z drátů z armovací oceli.Hned bych se s chutí na Vašem kole projel.Smůla.

Horák:Smůla?Jak pro koho.Spíše moje stěstí. (mrkne lyšácky dálkovým reflektorem sežárovkou IRC.)

Antala:No dobrá.Pojďme dále.A co zadní svítilna?

Horák:V zadním koncovém světle je použita dioda s vysokou svítivostí a vysokým úhlem vyzařování.Stejné vysoce svítivé diody jsou nainstalovány v zadní části sedla a fungují spolu s indikátorem BIOPLYNU jako světelná výstraha pro cyklisty jedoucí za mnou.



Na nosiči zavazadel je umístěna blikačka,která má dva provozní režimy.Všechny zadní světlomety mají možnost snížit intenzitu svícení pro případ jízdy v koloně cyklistů.Zamezí se tak jejich oslnění.

Antala:Teda více než oslnění,bych se bál spíš toho BIOPLYNU...
Jak všechna ta světla Tomáši ovládáte?

Horák:Všechna světla jsou ovládána z CŘČK (centrální řídící člen kola),kde je umístěna veškerá řídící elektronika a výstup z CKS (centrální kolová sběrnice) pro připojení PC za účelem rychlejší diagnostiky a rychlejšího odstraňování závad.
Na CŘČK je také umístěn cyklocomputer s GPS a vlastním LED osvětlením napájeným z palubní sítě.

Antala:Trošku si připadám jako bych dělal rozhovor s pilotem letadla než s Cykloplazem?

Horák:To ještě není všechno.Hlavní akumulátorovna je umístěna pod sedlem,kde je zároveň
hlavní vypínač,jisticí prvky a konektor pro připojení vnějšího zdroje pro dobíjení akumulátoru.
Kabeláž je vedena po povrchu kola.Havarijní směrnice jsou vylepeny během jízdy na zádech
cyklisty.Včera jsem je musel přepracovat.

Antala:Přepracovat?Proč Tomáši?(nechápavý pohled)

Horák:Protože,tam mám napsáno,že případě požáru zasypte pískem.Tak to bylo napsáno u prvních barevných TV ruské výroby značky Rubín.No jo,jenže jsem jednou začal na silnici
hořet,projížděla okolo Tatra s pískem,řidič si přečetl havarijní směrnici na mých zádech,viděl dým a vyklopil na mě plnou korbu.Proto jsem musel směrnici změnit na znění:Zasypte
pískem - kromě cyklisty!

Antala:
Tak to je samozrějmě oprávněné.Ono se říká,že normy a bezpečnostní předpisy jsou psány krví.U Vás se to Tomáši stoprocentně potvrdilo.
Co ještě jiného Vám přinesla elekrifikace Vašeho kola?



Horák:Obrovská hmotnost celé výstroje mi přinesla zkvalitnění tréninkových podmínek při jízdě do kopce.Zatímco ostatní cyklisté dodržují rychlost 12-15 km/h bez větších obtíží já s vypětím všech sil a na pokraji fyzického kolapsu atakuji rychlost 3,6km/h.To je nejnižší gyroskopická síla,která ješte udrží cyklistu ve svislé poloze.Podle Kutuzovova hesla: Těžce nacvičišti,lehce na bojišti... jsem schopen v případě nouzového odhození veškeré el.výstroje dosáhnout do kopce závratné rychlosti a všechny kolegy předjet...
O rychlosti z kopce ani nemluvě.Můj osobní rekord z kopce je 90km/h bez helmy...

Antala:Jaké máte plány s kolem do budoucna?

Horák:Do budoucna plánuji solární dobíjení akumulátoru a až pokročí miniaturizace umístím do zadních brašen na nosič malý nukleární reaktor...

Antala:No tak to už asi nebudete potřebovat ani ta světla....
Co by jste popřál kolegům Cykloplazům v roce 2008?

Horák:Nebojte se elektrizace svých kol a nenechte se oslňovat!

Antala:Děkuji za rozhovor a přeji Vám za web Cykloplaz mnoho šťastných km,W a Luxů.

Horák:Děkuji i Vám Libore.Nashledanou.

Antala:Nashledanou.


Pro web Cykloplaz rozmlouval s ing.Tomášem Horákem Libor Antala.
Tento rozhovor je autorizován.
31.12.2007